Google Adwords

De gesponsorde service van Google op het gebied van zoekmachinemarketing, ook wel bekend onder de Engelse term Search Engine Advertising (SEA) heet Google Adwords. Onder SEA wordt het plaatsen van advertenties boven en naast de natuurlijke zoekresultaten verstaan. De advertentie wordt vertoond als een zoekmachinegebruiker een aan de advertentie gekoppeld woord of woordgroep intypt.

Doelstellingen
Bij SEA kunnen drie doelstellingen worden onderscheiden. Ten eerste zoveel mogelijk vertoningen genereren, ten tweede zoveel mogelijk clicks realiseren en tot slot zo veel mogelijk conversies realiseren. Een conversie kan bijvoorbeeld bestaan uit een offerteaanvraag, aanmelding of aankoop. Elke doelstelling heeft zijn eigen strategie.

Doelgerichtheid
De adverteerder kan zelf kiezen welke zoekwoorden aan zijn advertentie worden gelinkt, hierdoor wordt de advertentie enkel getoond aan mensen die interesse hebben in de aangeboden diensten of producten. Verder zijn er nog twee soorten doelgerichtheid waarmee een adverteerder zijn advertentie nog specifieker kan aanbieden:

Regionale doelgerichtheid: Het is mogelijk om aan te duiden dat enkel mensen die in de buurt van de regio of een zelf gekozen plaats, zoeken of wonen de advertentie te zien krijgen. Dit gebeurt door het analyseren van de zoekopdracht
( bijvoorbeeld “schilder Amsterdam” ) of aan de hand van een IP-Adres.

Aangepaste doelgerichtheid: Een adverteerder bepaalt hier zelf de straal of bakent zelf de grenzen af van het gebied waarin de advertentie moet worden weergeven.